Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z plastyki 1. Cele edukacyjne: Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu przedniotu. Przygotowanie do uczestnictwa w przedsięwzięciach o charakterze kulturowym. Doskonalenie umiejętności plastycznych. Rozwijanie umiejętności komunikowania się, pracy w grupie. Kształtowanie wrażliwości na odbiór otaczających nas dzieł sztuki. 2. Zasady oceniania 1. PZO mają na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. 2. Ocena ma dostarczyć uczniom, rodzicom i nauczycielowi rzetelnej informacji o specjalnych uzdolnieniach, postępach i trudnościach ucznia. Każda ocena jest jawna i na prośbę rodzica lub ucznia opatrzona ustnym komentarzem nauczyciela. Stosuje się dwa poziomy wymagań: podstawowy i ponadpodstawowy Wymagania ponadpodstawowe zawierają w sobie wymagania podstawowe. Aby zaliczyć poziom ponadpodstawowy należy najpierw zaliczyć poziom podstawowy. Skala punktowa w przypadku sprawdzianów pisemnych i kartkówek. Kartkówka: 100% - 91% - bardzo dobry 90% - 75% - dobry 74% - 51% - dostateczny 50% - 31% - dopuszczający 30% - 0% - niedostateczny Sprawdzian pisemny: 0% - 50% niedostateczny 51% - 64% dopuszczający 65% - 77% dostateczny 78% – 90% dobry 91% – 99% Bardzo dobry 100% celujący Przy ocenianiu prac plastycznych bierze się pod uwagę m.in. wkład pracy oraz zaangażowanie ucznia. Dla ocen cząstkowych stosuje się 6 stopniową skalę ocen. Prace klasowe zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem, ich termin zaznaczany jest w dzienniku lekcyjnym. Nie planuje się prac klasowych w dniach, w którym jest już zaznaczona praca klasowa z innego przedmiotu ani w tygodniu, w którym zaplanowano już 3 prace klasowe z innych przedmiotów. Uczeń może poprawić pracę klasową, jednorazowo w ciągu dwóch tygodni od otrzymania oceny. Ocena z poprawy zostaje wpisana obok oceny z pracy klasowej jeśli jest od niej wyższa. Uczeń, który z różnych względów, nie był obecny w szkole w czasie pracy klasowej musi, zaliczyć ją w ciągu dwóch tygodni po powrocie. Ocenione prace klasowe przechowywane są przez jeden rok. Uczeń, oraz rodzice mają prawo wglądu do prac. Uczeń prowadzi zeszyt przedmiotowy, który podlega ocenie. Uczeń do odpowiedzi ustnych przychodzi z zeszytem przedmiotowym. Jeden raz w ciągu semestru uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez potrzeby podawania przyczyn oraz ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji. Nieprzygotowanie nie zwalnia z zapowiedzianych form sprawdzania wiadomości. Wszelkie formy aktywności uczniów oceniane są na bieżąco np. aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji, praca w grupie. Ocena z przedmiotu jest jawna, dlatego uczeń informowany jest na bieżąco o uzyskanych wynikach. O przewidywanej ocenie semestralnej / rocznej uczeń informowany jest na cztery tygodnie przed jej wystawieniem. W przypadku grożącej oceny niedostatecznej rodzice zostaną pisemnie powiadomieni na miesiąc przed jej wystawieniem. Uczeń ma możliwość poprawy oceny w ciągu 2 tygodni jej. W tym celu musi zgłosić się do nauczyciela, który indywidualnie dopasuje sposób poprawy do możliwości ucznia. Ocena semestralna i końcoworoczna wystawiana jest poprzez obliczenie średniej ważonej z ocen cząstkowych. Oceny cząstkowe mają następujące wagi: - praca klasowa 3 - kartkówka i odpowiedź ustna 2 - zadania domowe, prace dodatkowe, aktywność 1 - inne 1 24. Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą jeśli średnia ważona wynosi min. 1,71. 25. Jeżeli średnia ważona mieści się w przedziale <2,25; 2,75> , <3,25; 3,75> , <4,25; 4,75> nauczyciel może wystawić ocenę semestralną z +.